Bagai Sirih Pulang Ke Gagang

Sekitar Temuduga & Hari Pendaftaran

Lama sungguh aku berehat daripada menulis di Kamilz.COM® ini. Selepas coretan terakhir kembalinya ke Rahmatullah ayahanda tercinta pada hari yang sama kehilangan MH370, terus bagaikan tiada ide untuk menulis di ruang ini.

Ruang ini pada asalnya diujudkan untuk berkongsi status perkembangan pembedahan dan rawatan jantung anak sulungku Ahmad Naqib Naqiuddin kepada ahli keluargaku. Pada waktu media sosial masih belum berkembang tiada facebook apatah lagi WhatsApp. Pengasas FB pada waktu itu pun baru sahaja mencipta FB untuk kegunaan perhubungan diantara pelajar-pelajar Harvard Uniniversity. (https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Facebook).

Pemeriksaan Rutin di IJN pada 2012

Setelah pembedahan berjaya pada 17 Disember 2004 dan “discharge” daripada IJN pada 7 Januari 2005, sebanyak 11 kali pemeriksaan rutin di IJN telah diadakan. Setiap tahun ada sekurang-kurangnya 1 janji temu kecuali pada tahun 2011 dan 2013. Janji temu pemeriksaan pada tahun ini ditetapkan oleh IJN pada 30 Mei 2017 ni, semasa cuti sekolah & minggu pertama Ramadan.  Cerita jantung Naqib: http://naqib.net/?page_id=106)

Kini, anak sulungku sedang meniti umurnya ke tahun yang 13 dan telah bermulanya sebagai pelajar sekolah menengah.

Sekitar Temuduga & Hari Pendaftaran
Sekitar Temuduga & Hari Pendaftaran

Bagaikan Sirih Pulang Ke Gagang, 11 Januari 2017 lepas, aku telah Teruskan membaca “Bagai Sirih Pulang Ke Gagang”

Hujung Minggu Yang Sayu

Awal pagi Sabtu 8 Mac 2014, kita rakyat Malaysia dan dunia dikejutkan dengan kehilangan pesawat MAS MH370 dari KL ke Beijing daripada radar. Sehingga hari ini, hari ke-6 masih belum dirungkai dimanakah hilangnya pesawat berkenaan.

Untuk rekod, aku juga pernah menaiki MH370 ke Beijing 3 tahun lepas, 18 May 2011.

http://kamilz.com/?laman=catatan&aksi=komen&no=221

beijing_boarding

Malamnya, setelah selesai latihan silat anakku Ahmad Naqib Naqiuddin & Nur Ainun Naqia bersama sepupunya Umar, di Surau Balai Islam Taman Ixora, jam 11.08 malam aku dapat Whatsapp message dari abangku Dr Hanif, mohon semua adik beradik membaca Yassin & berusaha untuk pulang segera kerana keadaan ayahanda yang membimbangkan. Aku hanya perasan mesej berkenaan 17 minit kemudian, 11.25 malam. Aku terus hubungi Kak Ramlah, kerana ayahanda berada dirumahya. Kak Ramlah maklumkan nafas ayahanda seperti telah terhenti namun badan masih panas.

Aku terus call adik aku (ayah Umar) yang tinggal setaman dengan aku ajak dia balik. Sedang bersiap-siap untuk balik dapat Whatsapp mesej dari Kak Ramlah jam 11.37 malam, memaklumkan Teruskan membaca “Hujung Minggu Yang Sayu”

Alhamdulillah: Ahmad Afiq Akmal Bin Ahmad Kamil

Syukur Alhamdulillah atas kurnian Allah s.w.t.

 

Alhamdulillah Rabu lepas aku dan Isteri dikurniakan lagi cahaya mata ke-4 yang merupakan putera ke-3 kami.

 

Isteri Noraini selamat melahirkan menjelang waktu Zuhur pada jam 12.51 tengahari pada Rabu 6 November 2013 bersamaan hari ke-2 tahun baru hijrah 1435 di Hospital Putrajaya secara pembedahan dengan berat 2.68 kg.

afiq_justborn

Kami ke Hospital untuk daftar masuk wad sehari sebelum kira-kira jam 9.00 malam setelah menerima panggilan dari Hospital jam 7.30 malam. Petang tu kami dah pergi tapi wad penuh. Jam 11.30 pagi keesokannya baru Noraini dibawa ke bilik pembedahan. Sebelum solat Jumaat 8 November 2013 ibu dan baby dibenarkan untuk “discharge” & selamat kembali kerumah ketika azan pertama berkumandang.

afiq_day6_02

 

afiq_day6_01

Selepas Solat Jumaat aku ke Klinik Kesihatan Salak untuk lapor kelahiran. Esok nurse datang melawat dan baby ada sikit kuning. Ahad & pagi Isnin nurse datang lagi, hari isnin tu juga nurse suruh bawa ke Klinik Salak untuk ambil darah. Bacaan darah 152 masih di tahap normal, dan Dr minta bawa semula ke Klinik jika nurse yang datang melawat minta datang semula. Hari ini nurse datang lagi dan masih ada sikit kuning & mungkin esok diminta pergi semula ke klinik untuk check darah.

afiq_01

Petang semalam, aku daftarkan nama anak di JPN, Bandar Baru Salak Tinggi dengan nama Ahmad Afiq Akmal Bin Ahmad Kamil. Akmal adalah cadangan nama dari abang sulungnya Ahmad Naqib Naqiuddin.

Semoga kau membesar dengan limpahan Rahman & Rahimnya dan menjadi anak yang Soleh… Aamiinnnn..

 

http://afiq.org