Keputusan SPM 2016: Perak Bangga Percapaian Sekolah Agama Dan Tahfiz

PerakToday: 16 MAC 2017

Kerajaan Perak berbangga dengan percapaian keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun 2016 bagi Sekolah Agama Negeri dan Sekolah Tahfiz Darul Rizduan yang menunjukkan prestasi cemerlang.

Exco Agama, Pendidikan Islam, dan Pembangunan Sahsiah negeri, Datuk Drs Mohd Nizar Zakaria berkata kesemua tujuh sekolah berkenaan menunjukkan peratusan lulus 100% walaupun mereka menerima 3 aliran pembelajaran.

“Pada 2016, seramai 361 pelajar dari 3 buah sekolah menengah agama negeri serta 4 buah sekolah tahfiz Darul Ridzuan telah menduduki SPM.

“Dan seorang dari pelajar aliran agama ini memperoleh 12A dimana ia sekaligus membuktikan usaha berterusan pelajar, guru-guru dan ibu bapa membuahkan hasil.

“Berbanding dengan sekolah biasa, pelajar di sekolah agama dan sekolah tahfiz terpaksa menghadapi tiga kurikulum berlainan iaitu akademik, azhariah dan juga tahfiz namun, mereka masih mampu untuk menampilkan kecemerlangan dan bersaing.

Mohd Nizar menambah, pencapaian SPM kali ini agak baik khususnya dari segi GPS ( Gred Purata Sekolah) dimana Sekolah Menengah Tahfiz Darul Ridzuan Manjong telahpun mendapat gred purata sekolah iaitu 2.87 %.

Jelas beliau, ia merupakan satu pencapaian yang baik dengan langkah-langkah yang dilakukan pihak kerajaan negeri bagi memastikan kejayan dan juga kecemerlangan untuk duniawi dan ukhrawi itu dapat dibekalkan khususnya kepada pelajar atau anak-anak kita.

“Sebagaimana yang kita sedia maklum, wujudnya sekolah menengah tahfiz darul ridzuan ini, dengan silibus dan kurikulum yang agak banyak ini, namun mereka juga mampu untuk bersaing dan melonjakkan dari segi prestasi kecemerlangan mereka.

“Dan secara jelasnya keputusan peperiksaan inilah yang merupakan lambang terbaik untuk mereka tampilkan kebolehupayaan mereka baik dari segi pencapaian contohnya SPM, begitu juga STAM. Mereka dapat memenuhi segala inspirasi yang kita kehendakkan,” katanya pada Sidang Media Pengumuman Analisa dan Keputusan SPM 2016 Negeri Perak di Sekolah Menengah Raja Perempuan Taayah.

Jelas beliau lagi, kejayaan ini pelajar-pelajar berkenaan sebenarnya merupakan usaha secara bersungguh-sungguh yang dilakukan oleh guru-guru begitu juga dengan pelajar itu sendiri serta peranan PIBG.

Malah katanya, bagi kerajaan negeri asasnya pelajar-pelajar apabila berada di institusi sekolah akan mengikuti silibus sama seperti sekolah-sekolah lain.

Justeru, pelajar aliran agama sudah tentu tidak akan ketinggalan kerana kerajaan juga mempunyai kolaborasi baik di peringkat negeri mahupun PPD.

“Apa-apa sahaja silibus, kurikulum atau kemahiran perfikir aras tertinggi itu tetap akan terjalin dan kejayaan inilah sebenarnya telahpun dapat kita lahirkan melalui usaha yang berterusan,” katanya lagi.

Sumber: http://peraktoday.com.my/2017/03/keputusan-spm-2016-perak-bangga-percapaian-sekolah-agama-dan-tahfiz/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *