Buktikan Calon SPM Sekolah Agama Terbaik

IPOH: Calon periksaaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) Sekolah Izzuddin Shah mesti membuktikan bahawa calon sekolah agama negeri juga mampu mencatatkan keputusan cemerlang di dalam peperiksaan itu.
Pengerusi Jawatankuasa Agama Islam, Pendidikan Islam dan Pembangunan Sahsiah negeri, Datuk Drs Mohd Nizar Zakaria berkata, bagi mencapai keputusan itu, mereka mesti menanam azam untuk membuat yang terbaik.

Sehubungan itu, beliau mencabar calon-calon berkenaan memberi keputusan SPM 2016 yang lebih baik daripada keputusan calon dari Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK).

“Kalau mereka tinggal di asrama, anda juga tinggal di asrama, sama-sama makan nasi, tiada bezanya, kalau mereka boleh, kenapa anda tidak boleh,” katanya ketika berucap kepada 93 calon SPM Sekolah Izzuddin Shah semasa lawatannya ke sekolah itu pagi Jumaat.

Drs Nizar menambah, perkara itu tidak mustahil kerana tahun lalu, keputusan calon -calon Sekolah Menengah Sains Tapah telah mengatasi keputusan calon-calon MCKK.

Menurut beliau, guru-guru telah membuat yang terbaik untuk memberi ilmu pengetahuan kepada para pelajar dan terpulang kepada mereka untuk mengolahnya sebaik mungkin.

Dalam pada itu, beliau menasihatkan mereka supaya jangan mudah berputus asa sekiranya keputusan yang diperolehi kurang memuaskan, sebaliknya perlu berusaha untuk terus belajar sehingga ke tahap setinggi mungkin.

Beliau berkata, mereka tidak boleh berputus asa kerana banyak contoh yang menunjukkan bahawa kesungguhan akhirnya akan memberi kejayaan yang cukup manis.

“Contohnya, pencipta lampu, Thomas Edison hanya berjaya di dalam usahanya itu selepas mencuba 10,000 kali, hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih,” ujar beliau.

Suara Perak : 11 November 2016

Sumber: http://suaraperak.com/buktikan-calon-spm-sekolah-agama-terbaik/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *