Taayah SMAN Terbaik Seluruh Negara – Izzuddin Keempat

IPOH: Sekolah Raja Perempuan Taayah terus mencipta nama apabila muncul Sekolah Menengah Agama Negeri (SMAN) seluruh negara terbaik selepas analisis menyeluruh keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2015 dilakukan baru-baru ini.

Berdasarkan analisis yang dibuat, keputusan SPM 2015 Taayah mencatakan gred purata keseluruhan (GPS) 2.43 mata.

Ini bermakna, Taayah menewaskan beberapa sekolah agama elit di seluruh negara seperti Maktab Mahmud, Kedah; Maahad Tahfiz Sains, Kelantan dan Maahad Muhammadi, juga dari Kelantan.

Pengerusi Jawatankuasa Agama Islam, Pendidikan Islam dan Pembangunan Sahsiah negeri, Datuk Drs Mohd Nizar Zakaria berkata, selain Taayah, daripada 72 buah SMAN di seluruh negara, Sekolah Izzuddin Shah menduduki tempat keempat dengan mata GPS 2.82 dan Sekolah Menengah Raja Dr Nazrin Shah ke 11 dengan 3.11 mata GPS.

“Walaupun perlu menjalani arus pendidikan perdana, tahfiz dan Azhariah, mereka telah membuktikan pelajar SMAN juga boleh berjaya di dalam ke tiga-tiga arus pendidikan itu,” katanya dalam sidang media di INTIM pada Isnin.

Selain cemerlang di dalam kurikulum, Taayah turut cemerlang di dalam ko-kurikulum, sehingga menerima Anugerah Inovasi Menteri Besar 2015 yang membawa pulang wang tunai RM50,000, piala dan sijil, hasil projek Saintis Muda.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *